GAMAT EMAS?



Akak nak story pasai gamat emas. Gamat emas ni haiwan yang hidup di dasar laut, dikenal juga sebagai Teripang , Sea cucumber atau hoi som. Ade lebih 1000 species gamat, tapi dalam 40 species aje yang boleh dijadikan bahan makanan.

Hanya Gamat emas atau pon gamat species Stichopus hermanii (gamat Emas) yang ade nilai ubatan tradisional dalam banyak jenis gamat ni.Gamat emas ade banyak zat gizi seperti protein, mineral, omega 3 dan Bio Active Element.

Dalam sejarah China, dia orang dah guna Gamat untuk masalah seperti menyembuhkan luka, meredakan rasa sakit di sendi, melancarkan aliran darah dan secara umum diambil sebagai hidangan spesial untuk menjaga kesihatan kerana di nilai sebagai ginseng laut.

Di Malaysia pulak,  khasnya Pulau Langkawi, Gamat diguna  untuk ubatan seperti radang sendi, astma, luka terbakar, penyakit kulit dan sebagai minyak urut. Tapi sejak dua menjak ni, khasiat Gamat semakin luas digunakan. Mana tidaknya dapat membantu mengatasi masalah paru-paru, hipertensi, diabetes, dan juga bagi ibu bersalin yang mengalami pembedahan (caesar).

Banyak rupanya khasiat gamat emas ni. Memang sangat sangat berbaloi membeli produk yang ade gamat emas ni. Dah nama nya pon ade Emas, memang lain dari yang lain. Serupalah dengan #minyakviral sebab gamat emas ade dalam #minyakherbasmak ni.

Comments

Popular posts from this blog

BAGAIMANA NAK MENGHILANGKAN KAHAK HIJAU.

BUAH-BUAHAN YANG AMAT SESUAI DIAMALKAN KETIKA MENGANDUNG.

TIPS MENJEMPUT REZEKI