BUASIR. JANGAN DIBIARKAN MELARAT

BUASIR?


Buasir adalah salur darah vena yang membesar di bahagian bawah rektum dan dubur. Ia akan membawa masalah apabila ianya menjadi radang atau bengkak. Buasir boleh diklasifikasikan kepada dua bergantung kepada lokasinya iaitu buasir luaran atau buasir dalaman. Kedua-dua ini mempunyai simptom dan masalah yang berbeza.

Buasir dalaman

Merupakan salur darah vena yang bengkak di lapisan dalam rektum. Pesakit akan mengadu terdapat pendarahan selepas membuang najis tanpa kesakitan. Ada juga pesakit yang akan terasa seperti unjuran yang terkeluar dari dubur selepas membuang air besar. Unjuran ini mungkin hilang sendiri atau ada juga yang perlu menolak balik unjuran ini ke dalam.

Buasir luaran

Merupakan salur darah vena di bahagian bawah kulit luar dari dubur (lihat gambar 1). Pesakit akan mengadu sakit, berdarah, gatal atau bengkak semasa membuang air besar. Kesakitan yang dirasai seseorang itu mungkin berbeza. Ada orang yang mungkin merasa sedikit tidak selesa, tetapi ada juga yang merasa panas atau amat pedih. Sakit yang kuat mungkin berlaku akibat salur darah yang tersumbat oleh darah beku.
Mengapa buasir terjadi?

Buasir adalah penyakit yang sering berlaku. Ia boleh terjadi kepada mana-mana individu tanpa mengira umur tetapi selalunya dilihat pada orang dewasa 30 tahun ke atas dan wanita mengandung. Ia sering dikaitkan dengan meneran semasa membuang air besar dan keadaan sembelit.

Wanita mengandung mungkin mengalami buasir kerana pembesaran janin menyebabkan tekanan ke bahagian dubur dan juga akibat perubahan hormon.

Selain itu, orang yang berlebihan berat badan, berdiri dalam jangka waktu yang lama setiap hari atau selalu mengangkat benda berat mungkin menghidapi masalah ini. Kesemua keadaan tersebut menyebabkan penambahan tekanan kepada salur vena di rektum dan dubur dan menyebabkan pembengkakan dan pembesaran.In shaa Allah boleh diubati.

Apabila berlaku buasir luar, akan ada rasa sakit sebab kita teran nak poop sampai terkeluar daging tu. Asalnya sembelit, takleh poop.

Mommies tau tak, dalam Minyak Herba Asmak terdapat habbatussauda dan gamat? Kedua bahan ni dapat membantu mengecutkan buasir tu.

Sapu Minyak Herba Asmak di ketulan daging yg terkeluar, tolak perlahan-lahan masuk ke dalam dubur dan kemut dubur.

Buat kerap, Insha Allah sangat membantu.

Petua orang tua-tua boleh juga tuam dengan putik kelapa yang dibakar. Lebih elok kesannya bila kita lumur pula Minyak Herba Asmak sebelum tu.

Tak de putik kelapa? Tuam dengan botol air panas pon boleh. Kalau ada tungku pon ok. Bertungku tapi duduk je atas tungku tu. Sapu Minyak Herba Asmak dlu sebelum tu.

Mommies boleh ikhtiar guna Minyak Herba Asmak. In shaa Allah selamat.

Semoga membantu! 😘



Bagaimana nak order?
Meh piyem Kak Siti yer di 0197582312.

#ProdukAsmakMujarab
#Buasir #MinyakHerbaAsmak
#GoNaturalForABetterLife
#AnakSihatHatiTenang

Comments

Popular posts from this blog

BAGAIMANA NAK MENGHILANGKAN KAHAK HIJAU.

BUAH-BUAHAN YANG AMAT SESUAI DIAMALKAN KETIKA MENGANDUNG.

TIPS MENJEMPUT REZEKI