LAMPIN KAIN VS LAMPIN PAKAI BUANG



Bab ini dah lama menjadi topik pendebatan antara ibu bapa sehinggalah ke hari ini.

Masing-masing punya pandangan dan pendapat sendiri mengenai hal ini. Harini saya nak share sikit mengenai perkara ini yang dah lama jadi pendebatan antara ibu bapa.

Mereka yang memilih lampin kain berhujah bahawa ianya kurang mahal dan sesetengah merasakan bahawa lampin kain kurang menyebabkan ruam lampin. Juga, lampin pakai buang mempunyai pelapik plastik yang tidak boleh reput, manakala lampin kain boleh dikitar semula, sekali gus mengurangkan impak ke atas tanah kambus kita.

Perkara ini elok difikirkan dengan teliti sebelum bayi anda dilahirkan, tetapi sedarilah yang anda mungkin bertukar fikiran, oleh itu janganlah membeli terlalu banyak lampin yang mahal. Fikirkan tentang isu-isu praktikal seperti sama ada anda mempunyai mesin basuh dan mungkin juga mesin pengering (ya, walaupun di Malaysia di mana matahari sentiasa memancar, ada kemungkinan kita tidak banyak mendapat matahari semasa jerebu atau link musim monsun).

Jika anda memilih lampin pakai buang, bolehkah anda mendapatkannya dengan mudah dan adakah anda mempunyai tempat untuk menyimpannya? Berbincanglah dengan rakan-rakan yang mempunyai bayi muda dan ketahuilah pilihan mereka. Bandingkan harga lampin kain dengan lampin pakai buang bagi tempoh dua ke tiga tahun iaitu tempoh anda akan menggunakannya. Dalam perkiraan ini, anda boleh juga mengambilkira kemungkinan untuk mendapat anak-anak yang kedua atau ketiga 😊

Tidak timbul sebenarnya mana yang lebih baik antara 2 jenis lampin ini. Sebagai ibu bapa anda tidak boleh menidakkan kebaikkan dan kelebihan antara dua jenis lampin ini. Kalau anda memilih lampin kain sebagai lampin utama anak anda, anda perlukan juga lampin pakai buang yang amat berguna semasa dalam perjalanan atau untuk kegunaan kecemasan.

Semoga bermanfaat 😁

#InfoByMhamsb #MinyakHerbaAsmak
#BedakAsmak

Comments

Popular posts from this blog

BAGAIMANA NAK MENGHILANGKAN KAHAK HIJAU.

BUAH-BUAHAN YANG AMAT SESUAI DIAMALKAN KETIKA MENGANDUNG.

TIPS MENJEMPUT REZEKI