MINYAK APA SESUAI UNTUK MENGURUT BAYI?

MINYAK MENGURUT BAYI



Kebiasaannya ibu-ibu akan menggunakan minyak untuk mengurut bayi mereka bagi memastikan bayi mereka lebih selesa ketika diurut. Lain orang lain pandangan mereka mengenai urutan menggunakan minyak.

Sesetengah ibu suka menggunakan minyak bayi mineral, manakala sesetengah yang lain pula memilih minyak sayuran tertentu. Sesetengah minyak dikatakan lebih mudah meresap ke dalam kulit bayi. Samada minyak yang meresap ke dalam kulit ataupun yang menjadikan kulit berminyak dan licin, semuanya terpulang kepada anda untuk memilihnya

Tapi terdapat beberapa minyak ataupun krim yang tidak digalakkan untuk digunakan ketika mengurut bayi :

❌ Minyak biji sawi, kerana kaedah pemprosesannya menyebabkannya tercemar dengar biji-bijian lain.
❌ Minyak kacang tanah, kerana protein di dalamnya boleh menyebabkan reaksi alahan pada kulit bayi, kecuali jika ia jenis minyak ditapis
❌ Krim aquos, kerana ia mengandungi bahan pencuci yang mungkin menyebabkan kegatalan pada kulit bayi.

Minyak sayuran yang tinggi kandungan asid linoleik mungkin lebih mesra pada kulit bayi anda. Asid linoleik adalah asid lemak penting yang membantu melindungi elemen penghadang pada kulit bayi. Minyak-minyak sayuran yang biasanya mengandungi asid linoleik yang tinggi termasuk:

☘ minyak kesumba (safflower)
🍒 minyak biji anggur (grapeseed)

Nak tau cara-cara mengurut bayi?
Jom tonton video dibawah



Asmak mempunyai set penjagaan bayi berasaskan semulajadi. Antaranya produk yang ada ialah essential oil. Baunya sangat wangi. Selain itu, ia sesuai untuk tangani masalah bayi kembung, sukar untuk tidur dan keradangan. Best kan.



#InfoByMhamsb #MinyakHerbaAsmak #EssentialOil

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

BAGAIMANA NAK MENGHILANGKAN KAHAK HIJAU.

BUAH-BUAHAN YANG AMAT SESUAI DIAMALKAN KETIKA MENGANDUNG.

TIPS MENJEMPUT REZEKI