BUAH-BUAHAN YANG AMAT SESUAI DIAMALKAN KETIKA MENGANDUNG.




Assalamualaikum semua.

Hari ini saya nak kongsikan buah-buahan yang baik untuk ibu hamil supaya keduanya ibu dan bayi dalam rahim sihat waalfiat.

Ibu mengandung perlukan banyak khasiat, seawal minggu pertama kehamilan. Jom kita lihat buah-buahan apa yang sesuai diamalkan oleh ibu hamil.

1.Tembikai merah.

Buah yang sangat sedap dan kaya dengan serat yang membantu detoks badan.Sesuai dimakan semasa cuaca panas dapat bantu sejukkan badan

Kaya dengan zat besi dan vitamin C yang baik.Ini membantu penyerapan besi yang lebih baik meningkatkan hemoglobin dalam darah. 

Antioksida yang menghapuskan radikal bebas dalam badan punca masalah kesihatan seperti kanser. 

2. Epal

Buah epal bukan sahaja baik untuk kesihatan kita dan kaya dengan sumber besi. Rasanya yang sedap dan manfaat yang diberikannya dapat naikkan hb rendah.
Ibu mengandung boleh makan epal pada bila bila masa untuk kurangkan alahan mengandung yang di deritai semasa 3 bulan pertama

3. Delima / Ar rumman. 

Salah satu buah yang disebut didalam Al Quran. 

Delima adalah buah yang dapat memenuhi keperluan pemakanan wanita hamil secara semulajadi. Buah ini menyediakan banyak tenaga, mengandungi kalsium, folat, besi, protein dan nutrien lain yang baik untuk tubuh.

Delima kaya zat besi, kalsium, protein, serat dan beberapa vitamin dan mineral lain. Bagus untuk ibu hamil yang ada hb rendah & kencing manis.

Jika kekurangan zat besi, delima adalah buah yang tepat untuk mengatasinya. Vitamin K yang terdapat di dalamnya mempunyai peranan penting untuk pembentukan tulang bayi dan juga menguatkan tulang ibu.


4. Berry

Buah-buahan berry ini mengandung kalium, folat, dan vitamin C yang tinggi. Kalium selain untuk menjaga tekanan darah, juga diperlukan untuk menjaga keseimbangan cairan tubuh, transmisi saraf, dan kontraksi otot. Folat dan vitamin C dapat membantu untuk mencegah anemia pada ibu hamil.

Buah-buahan ini juga mengandung serat yang dapat membantu sistem pencernaan ibu hamil. Pengambilan buah-buahan berry ini dapat merangsang nafsu makan dan juga dapat membakar lemak makanan yang terkandung dalam tubuh, tidak hanya itu, buah-buahan ini juga dapat mencegah kelahiran bayi pramatang dan juga mencegah terjadinya cacat pada janin dalam kandungan.

5. Pisang

Pisang mengandungi asid folik, kalium dan serat yang tinggi. Manfaat pisang adalah untuk merangsang pengeluaran zat besi dalam pembentukan sel darah merah supaya wanita hamil tidak terjejas oleh anemia. Asid folik juga membantu dalam perkembangan saraf janin.

Di samping itu juga, pisang juga baik untuk memudahkan pencernaan kerana seratnya yang tinggi. Kalium dalam pisang juga sangat penting untuk melindungi ibu mengandung dari kemungkinan serangan strok atau komplikasi kehamilan.

6. Alpukat.

Alpukat juga merupakan sumber folat yang bagus. Mengonsumsi folat setidaknya satu bulan sebelum konsepsi, serta selama kehamilan sangat dianjurkan. Ini membantu mencegah cacat lahir pada otak dan sumsum tulang belakang.

7. Cherry

Selain mengandung vitamin C, ceri atau ceri juga buah-buahan yang baik untuk dimakan semasa kehamilan kerana ceri membantu meningkatkan bekalan darah ke plasenta dan bayi, dan menjadikan plasenta lebih cekap. Mereka juga mengandungi melatonin, yang merangsang pertumbuhan sel dan membantu tidur.

Kerana sesetengah ibu mengalami masalah dengan kebimbangan dan tidak dapat tidur dengan nyenyak, makan buah ini InsyaAllah akan nampak perbezaannya.


8. Pear

Jangan tak tahu, Pear sesuai sebagai buah untuk wanita hamil kerana mereka kaya dengan folat. Selain folat, pear adalah sumber serat yang baik. 

Serat sangat penting semasa kehamilan kerana ia membantu mengekalkan keseimbangan badan yang sihat. Meningkatkan pengambilan serat juga akan membantu anda berasa lebih kenyang.
Penting untuk diingat bahawa makan lebih banyak serat juga bermakna anda perlu minum lebih banyak air.

7.  Mangga

Mangga kaya dengan besi, vitamin C, vitamin A, vitamin B6, kalium, dan folat. Semua nutrien penting untuk mengandung. Kerana itu mangga adalah pilihan yang baik sebagai buah untuk wanita hamil. 

Kerana buah ini semulajadi manis, buah ini sesuai digunakan sebagai pengganti untuk kek atau gula-gula jika wanita mengandung menginginkan sesuatu yang manis.
Sebaliknya, sesetengah wanita mengalami kencing manis semasa hamil. Dalam kes ini, pengambilan buah-buahan yang kaya dengan gula mesti dikurangkan.

8. Aprikot

Buah aprikot kaya dengan vitamin, beta karoten, kalsium, besi dan kalium. Jadi buah ini adalah buah yang sangat baik untuk wanita hamil. Nutrisi yang terkandung di dalamnya membantu bayi tumbuh dan berkembang dengan baik.

Apabila mengandung, keperluan besi wanita meningkat sebanyak 50 peratus berbanding dengan keadaan biasa. Atas sebab ini, makan buah dengan aprikot adalah disyorkan.

9. Anggur.

Magnesium dalam anggur sangat baik untuk mengurangkan kekejangan semasa kehamilan. Satu lagi kesan positif yang boleh diperolehi dengan makan anggur, yang membantu sistem penghadaman untuk mencerna makanan dengan lebih baik.

Di samping itu, anggur juga mengandungi folat, fruktosa dan beberapa vitamin lain yang jika digabungkan sangat baik untuk metabolisme tubuh.

10. Lemon

Minum jus lemon atau mengambil lemon 🍋 boleh membantu mengatasi masalah mual pada wanita hamil - rasa seperti muntah atau loya yang menjadikan perut tidak selesa. Lemon juga membantu memudahkan sistem pencernaan dan mengelakkan sembelit. Di samping itu, lemon juga mampu mengekalkan gigi gigi dan menjadikannya lebih sihat.

11. Jambu Biji.

Jambu biji adalah buah tropika yang kaya dengan nutrien di dalamnya. Buah ini membantu meningkatkan sistem ketahanan badan dan menstabilkan tekanan darah semasa mengandung. 

Guava mengandungi banyak nutrien, seperti vitamin C, vitamin E, flavonoid, karotenoid, hingga polifenol. Kandungan ini boleh menjadikan tubuh lebih santai, mengurangkan sembelit, dan memudahkan proses pencernaan.

12. Kiwi

Kiwi adalah buah yang kaya dengan nutrien yang boleh dimakan bukan sahaja dalam daging, tetapi juga pada kulit. Kiwi diketahui mempunyai kesan penyembuhan sistem pernafasan (sistem pertukaran gas), dan menjadikan tubuh lebih kebal terhadap cuaca sejuk. 

Buah ini juga mampu mengelakkan pembekuan darah dan kaya dengan besi yang diperlukan oleh wanita hamil.

Dah tahu buah-buahan yang elok di amalkan semasa hamil? 

Jom amalkan dari awal kehamilan. 
Semoga ia memberi manfaat.

Sumber: internet

http://www.mamapride.com.my/6-jenis-buah-buahan-terbaik-diambil-semasa-mengandung/

https://ibusyurga.blogspot.com/2017/11/makanan-untuk-ibu-mengandung.html?m=1

Comments

Popular posts from this blog

BAGAIMANA NAK MENGHILANGKAN KAHAK HIJAU.

KHASIAT DAUN BUNGA RAYA