ANAK SAYA TAK BOLEH TIDUR MALAM



Ramai ibu bapa yang menghadapi masalah ini. Bukan seorang dua, tapi dah ramai jugalah. Nak kata tak buat ikhtiar, dah macam-macam buat. Tapi si kecil tetap menangis, especially waktu malam. Menurut pakar kanak-kanak, ada bayi yang dilahirkan dengan corak tidur yang ‘terbalik'. Bak burung hantu, mereka lebih aktif pada waktu malam.
.
Banyak perkara yang boleh buat si comel anda susah nak tidur waktu malam. Antaranya ialah :

1. TAK SELESA
Kadang pakaian yang dipakai oleh si comel anda boleh jadi untuk susah nak tidur. Suhu dalam bilik juga mainkan peranan. Kalau panas sudah tentu si comel anda susah nak tido

2. GANGGUAN GADGET
Pada peringkat ini si comel mudah tertarik dengan benda yang menarik perhatian dia macam handphone ke televisyen ke. Benda-benda ini akan menstimulasikan otak dan menyebabkan bayi sukar untuk tidur. Pencahayaan sebelum tidur juga boleh mengurangkan kualiti tidur.

3. BARU SEMBUH DARI SAKIT
Bila si comel anda sakit ianya akan menganggu rutin tidurnya maka tak hairanlah bila si comel anda pulih dari sakit dia tidak boleh tidur malam sebab rutin dia terganggu. Ibu bapa harus bijak susun semua rutin tidur sicomel anda.

4. TRAVELLING
Jika selama ini rutin hariannya hanya di rumah dan sekali-sekala keluar, pasti tiada masalah untuknya tidur. Tetapi bila kita ajaknya ke perjalanan jauh anak juga turut kepenatan dan rasa rimas. Anak lebih mudah merengek dan tidak mahu tidur. Keselesaannya di rumah sudah digantikan dengan perjalanan jauh yang memenatkan.

5. SEDANG BELAJAR PERKARA BARU
Tanpa kita sedari, si kecil makin membesar. Sekarang sudah cuba untuk menyiarap. Kadang-kadang, si anak mahu berlatih meniarap pada waktu tidurnya. Ambil langkah untuk melatihnya menyiarap dengan selesa pada siang hari.

6. BAYI TIDAK DILATIH TIDUR SENDIRI
Pada awal tidurnya, dodoi sehingga tertidur. Kemudian hentikan gerakan bila dia sudah terlelap. Jika terbangun, dodoi sedikit kemudian berhenti lagi. Kurangkan gerakan sedikit demi sedikit. Jika bayi sudah boleh terima tidur tanpa gerakan barulah kita boleh ajarnya tidur sendiri. Kemudian jika bayi terbangun ketika tidur sendiri, cukuplah sekadar tepuk-tepuk sedikit tanpa perlu mengangkatnya.

Semoga bermanfaat ya

#MinyakHerbaAsmak
#AnakSihatHatiTenang
#WeAreFamily

Comments

Popular posts from this blog

BAGAIMANA NAK MENGHILANGKAN KAHAK HIJAU.

BUAH-BUAHAN YANG AMAT SESUAI DIAMALKAN KETIKA MENGANDUNG.

TIPS MENJEMPUT REZEKI